Obezler daha az yaşıyor
20 yaşında obez olan bir erkeğin orta yaşa geldiğinde ölme riskinin zayıf akranlarına göre iki kat daha fazla olduğu ileri sürüldü. Danimarkalı uzmanlar 6500 kişi üzerinde yaptıkları araştırmada bu sonuca ulaştı.
2013.04.30 15:09 - Son Güncellenme: 2013.04.30 15:09 - Sağlık - HABER MERKEZİ
Obez insanlarda diyabet ve kalp hastalığına yakalanma riski fazla. Ancak Danimarkalı araştırmacılar yaptıkları araştırmada 20'li yaşlarda obez olan bir erkeğin orta yaşlara ulaştığında kendi zayıf akranlarına göre yaşama şansının daha az olduğunu söylüyor. BMJ dergisinde yayımlanan araştırmada uzmanlar bu kişilerin diyabet, potansiyel ölümcül kan pıhtılaşması veya kalp krizi geçirme riskinin ise 8 kata kadar çıktığını belirti.
Aşırı kilonun yetişkinlerde diyabet ve kalp damar hastalıkları oluşturma riskini yüksek olduğu bilinen bir gerçek. Ama daha önceki araştırmalarda erken obezitenin yetişkinlerde bu kadar risk oluşturduğu çok açık değildi.
Danimarkalı bilim insanları 22 yaşındaki 6500 erkeği 55 yaşına kadar tam 33 yıl izledi. Bütün bu erkekler 1955 yılında doğmuştu ve askerliğe uygun olup olmadıklarını belirleyen bir teste tabii tutulmuşlardı. Danimarka'da potansiyel askerler psikolojik ve testlerden geçerlerdi. Buna kiloları da dahil. Bu kişlerin yüzde 80'i normal aralıklarda ve yüzde 5'i düşük kiloda çıktı.
10'da biri aşırı kilolu ve sadece yüzde biri -97 kişiye denk geliyor- obez olarak kaydedildi. Normal kilolular vücut kütle endeksine göre 18.5 ile 25 arasında; obezler 30 ve yukarı olarak sınıflandırıldı.
22 yaşında obez olarak sınıflandırılanların hemen hemen yarısına 55 yaşına ulaşmadan diyabet, yüksek tansiyon, kalp krizi, felç, bacaklarda ve kollarda kan pıhtılaşması teşhisi kondu veya öldü. Bu kişilerin normal kilodaki akranlarına göre diyabet olma riski sekiz kat fazla çıktı. Dört kat daha fazla kan pıhtılaşması sorunu yaşadı. Bunun yanında obezlerin yüksek tansiyon, kalp krizi sorunu yaşaması veya ölmesi normal kilodakilere göre iki kat fazla çıktı.
Vücut kütle endeksinde her bir birimlik artış kalp krizi artış oranında yüzde 5'e denk geliyor. Yüksek tansiyon ve kan pıhtılaşmasında ise yüzde 10, diyabette ise yüzde 20'ye tekabül ediyor.
Toplamda obez genç erkekler orta yaşa geldiklerinde normal kilodaki akranlarına göre 3 kat daha fazla ciddi sağlık sorunu yaşamaya meyilli oluyor.
GAZETEPORT