'40 derecenin üzeri yüksek ateştir'
Osmangazi Tıp Merkezi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. İlhan Dindar ailelerin korktuğu durumlardan biri olan çocuklarda ateş ile ilgili açıklamalarda bulundu.
2013.09.30 15:38 - Son Güncellenme: 2013.09.30 15:38 - Sağlık - HABER MERKEZİ
Vücut ısısı 37oC nin üzerinde ise ateş var demektir. Isı 40oC nin üzerinde ise çok yüksek ateş söz konusudur. Ateş 6 ay- 6 yaş arası çocuklarda havaleye yol açabilir; ayrıca çocuklarda huzursuzluk, sayıklama, halüsinasyon gibi etkiler görülebilir.
'Çocukların vücut ısısı yetişkinlerden yüksek'
Ateşi 'Vücut ısısının normalin üzerine çıkması olarak tanımlayan Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. İlhan Dindar 'Genel olarak makattan ölçülen normal vücut ısısı 36,4 - 37,6 Cº , koltuk altından ölçülen normal ısı ise 36,5- 37,0 0C olarak kabul edilir. Çocuklarda vücut ısısı, erişkinlerden daha yüksektir ve ateşin gün içinde belli bir ritmi vardır. Gün boyu sabah ve akşam saatleri arsında 0,5-1,0 C fark bulunur. Bu duruma günlük ısı ritmi denilir. Çocuklarda en yüksek vücut ısısı saat 17.00 -19.00 arasında, en düşük ısı ise saat 24.00 - 06.00 arasında olmaktadır. Vücut ısısı ağızdan, makattan, koltuk altı ya da kulaktan ölçülebilir. Koltuk altı ısısı, gerçek vücut ısısından biraz daha düşüktür' sözleriyle normal vücut ısısının çocuklar ve yetişkinler için farklı olduğunu belirtti.
'40 derecenin üzeri yüksek ateştir'
Uzm. Dr. İlhan Dindar 'Vücut ısısının 37oC nin üzerinde olması durumunda ateşten söz edilir. Koltuk altı ısısı 37-37,5 oC arası çok hafif ateş, 37,6-37.9oC arası hafif ateş, 38-38,5 oC arası orta derecede yüksek ateş, 38,5-39,5 oC arası yüksek ateş, 40oC nin üzerinde ise çok yüksek ateştir. Koltukaltından alınan ateş değerleri makattan alınana göre 10C daha düşüktür. Makattan yapılan ölçümlerde bu duruma dikkat etmek gerekir' açıklaması ile ailelere uyarıda bulundu.
'El teması göreceli'
Zaman zaman tartışma konusu olan 'Ateşi ölçmenin en iyi yolu nedir? Sorusuna cevap veren Dr. İlhan Dindar 'Ateşi tespit etmenin en doğru ölçüm metodu termometre (derece) kullanmaktır. El teması ile ateşin ölçülmesi göreceli olup ayrıca bulunulan ortama göre yanılmalara neden olabilmektedir' dedi.
'Sayıklama ve halüsinasyon görülebilir'
Ateşin sebebi ve etkilerinden söz eden Dindar 'Kimi bakteri ya da virüslerin salgıladığı maddeler ya da kendileri, vücudumuzu uyararak bazı vücut maddelerin artışına yol açar. Bu maddeler de beynimize etki ederek ateşe neden olur. Ateşin yükselmesi sırasında titreme, el ve ayaklardaki damarlardaki geçici daralmaya bağlı olarak eller ve ayaklarda soğuma gibi belirtiler ortaya çıkar.
Ateş 6 ay- 6 yaş arası çocuklarda havaleye yol açabilmekte; ayrıca çocuklarda huzursuzluk, sayıklama, halüsinasyon gibi etkiler yapabilmektedir' sözleri ile havale tehlikesine dikkat çekti.
'İlacın dozu önemli, aspirini önermiyoruz'
Ateşle mücadelenin 2 yolu olduğuna dikkat çeken Dindar bunun ilaçlar ve soğuk uygulama olduğunu belirtti. 'Yaygın olarak kullanılan parasetamol' ün güvenli ve yan etkisi azdır. Bunun yanında kullanılan İburfen'in kısa sürede etkisi düşüktür. Salisatlar yani aspirini ise çocuklarda tercih etmiyoruz. Hangi ilacı kullanırsak kullanalım mutlaka ilacın miligramını ve uygun dozun ne olduğunu kontrol ediniz.
Soğuk uygulama da ilaçlara ateşin düşmesi için yardımcı olur. Banyo sıcaklığı 30- 32 ºC olmalıdır. Buzlu su, ya da çok soğuk su tercih edilmez. Banyo suyuna alkol eklenmez.
Bir başka yöntem de ıslak bezlerle vücut ateşini kontrol edip sık sık ölçüm yaparak ateşin seyrini izlemektir. Ateş yükselirken titreme olduğu için, çocuğunuzun üstünü örtmeyiniz' açıklamasını yaptı.
'Alkol ve sirke ile vücudu silmeyin'
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. İlhan Dindar son olarak ateşli çocuğa yapılmaması gerekenleri sıraladı:
Alkol ve sirke ile vücudu silmek
Üşüyebilir korkusu ile giysilerini çıkartmamak ve daha çok giydirmek
Çok sıcak veya çok soğuk içecekler vermek
Yanlış ateş düşürücü kullanmak- Aşırı dozda veya eksik dozda ilaç kullanmak - Uygun aralıklarda ateş düşürücü kullanmamak
12 yaş altındaki çocuklarda viral enfeksiyonlar olduğunda doktora danışmadan ilaç kullanmak.