Yazarlar
Elif Didem Danacıoğlu
elifdidemdanacioglu@gmail.com24 trilyon ürettik! Ne kazandık?
2026.06.26 22:33 - Son Güncellenme: 2026.06.26 22:33Ekonomi Köşesi'nden merhaba...
Bugünkü sorumuz:
Türkiye sanayisi üretmeye devam ediyor. Peki, sanayi gerçekten dönüşüyor mu?
*******
TÜİK'in açıkladığı 2025 Yıllık Sanayi Ürün (PRODCOM) istatistiklerine göre, üretimden yapılan satışlar 24 trilyon 28 milyar 700 milyon TL'ye ulaştı.
2023 yılında 13,3 trilyon TL, 2024 yılında ise 18,8 trilyon TL olan bu rakamın 2025'te 24 trilyon liranın üzerine çıkması, ilk bakışta oldukça güçlü bir büyüme tablosu ortaya koyuyor.
Ancak ekonomide asıl mesele, rakamların büyümesi değil; büyümenin niteliğidir.
Verilere baktığımızda, Türkiye'nin üretim omurgasının hâlâ geleneksel sektörlere dayandığını görüyoruz.
Örneğin;
Gıda sanayi ilk sırada yer alırken; ana metal, otomotiv, makine, kimya ve tekstil sektörleri onu takip ediyor.
Bu tablo üretim kapasitesinin güçlü olduğuna işaret ediyor.
Ancak aynı zamanda katma değeri yüksek sektörlerin henüz istenilen ağırlığa ulaşamadığını da gösteriyor.
*******
Asıl dikkat çeken veri ise, teknoloji sınıflandırmasında karşımıza çıkıyor.
Yüksek teknoloji ürünlerinin toplam üretim satışları içindeki payı yalnızca yüzde 3,6.
Buna karşılık düşük ve orta-düşük teknoloji grupları toplam satışların yüzde 67,5'ini oluşturuyor.
İşte Türkiye ekonomisinin uzun yıllardır aşmaya çalıştığı eşik tam da burası.
*******
Üretiyoruz!
İhracat yapıyoruz!
Ancak ihracatta kilogram başına değeri artıracak yüksek teknoloji üretiminde hâlâ istediğimiz noktada değiliz.
*******
Oysa küresel rekabet artık ucuz iş gücüyle değil!
Patentle, yazılımla, yapay zekâyla, yarı iletkenlerle ve ileri mühendislikle şekilleniyor.
Dolayısıyla önümüzdeki dönemde başarıyı belirleyecek unsur, üretim miktarındaki artıştan çok üretimin niteliğindeki dönüşüm olacak.
*******
Velhasıl...
Bugün elimizde iki farklı sanayi fotoğrafı var.
Bir yanda üreten, ihracat yapan ve kapasitesini büyüten bir sanayi...
Diğer yanda da yüksek teknoloji liginde üst sıralara çıkmaya çalışan bir sanayi...
Artık asıl hedef:
Daha fazla üretmekten çok, daha yüksek katma değer üretmek olmalı!
Çünkü bundan sonra rekabet ortamında kazananlar en fazla üretenler değil; bilgiyi teknolojiye, teknolojiyi markaya ve markayı değere dönüştürebilenler olacak!
Yazarın diğer yazıları
- 24 trilyon ürettik! Ne kazandık? 26 Haziran 2026 Cuma, 22:33
- 25 yıldır güçleniyor! 24 Haziran 2026 Çarşamba, 20:50
- Şimdi de hedef 100 milyar! 23 Haziran 2026 Salı, 19:07
- Bursa'dan 50 yıllık başarı 22 Haziran 2026 Pazartesi, 23:31
- Kâr faize gidiyor! 19 Haziran 2026 Cuma, 21:28
- Bursa'ya iz bırakan kadın! 15 Haziran 2026 Pazartesi, 22:29
- Otomotivde yarış! 12 Haziran 2026 Cuma, 22:31
- Geleceği kodlayan kim? 10 Haziran 2026 Çarşamba, 20:06
- Sorun fasonculuk mu, maliyet mi? 08 Haziran 2026 Pazartesi, 21:55
- Bıyıklıalan'dan geleceğe yatırım! 03 Haziran 2026 Çarşamba, 19:38
Yazarlar
- Siyasette sonbahar hazırlığı Hasan Boztürk
- Bursa'nın o ilçesi turizmde şaha kalkacak! R... Hasan Yalçın
- 24 trilyon ürettik! Ne kazandık? Elif Didem Danacıoğlu
- Bursamızın çöplüğü! Akıllı yaşam döngüsü... Prof. Dr. Murat Taş
- Transferde beklenti yüksek. Başkan "Acele yo... Çetin Sabırlı
- Tofaş'ta büyük değişim Cevdet Altınel
- Bursa'da evlerden yayılan tarçın kokusu... Aylin Tekir
- İki kelime arasına sıkışan Uludağ'a 178 sayf... İsmail Arslan
- Otomobil Boreal, tanıtım stratejisi sürreal! E. Pınar Turan Kahraman
- Tirilye'de bu kez sanat rüzgarları esecek! Binay Kazan
- Temmuzda maaş tablosu değişiyor: Milyonlarca... Ferdi Sönmez
- Kalitenin izinde atların gözlerinde Ramazan Başan
- Çocuklar geleceğimizin teminatıdır... Tolga Bahadır Şimşek
- Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB... Av. Ezgi Ay Sayma
- Karne Günleri Ne Zaman Şölene Dönüştü? Yeşim Mutlu
- Mudanya Mütareke Evi Müzesi Kamuran Vatansever
- Kabine değişikliği ve Mehmet Şimşek'in durumu Metehan Demir
- Kazanan yine kasa! Emre Özpeynirci
- Yarın faiz kararı ne yönde olacak? Levent Yılmaz
- Zeynep Sönmez Türk tenisinde bir ilke imza attı Engin Aksöz