Ramazan'da kalp, şeker ve tansiyon hastaları oruç tutabilir mi? ÖZEL HABER
11 ayın sultanı Ramazan ayının gelmesiyle birlikte kimlerin oruç tutup tutamayacağı konusuna uzmanlar açıklık getirdi.
2013.07.03 08:32 - Son Güncellenme: 2013.07.03 09:57 - Bursa Bölge - HABER MERKEZİ
İLGİLİ VİDEO
Ramazan’da kalp, şeker ve tansiyon hastaları oruç tutabilir mi? ÖZEL HABER
Mesut DEMİR/BURSADABUGUN.COM
Bursa Özel Hayat Hastanesi Dahiliye Uzmanı Uzm. Dr. Orhan Kaşlıoğlu, Bursada Bugün'e yaptığı açıklamada, "Önümüzdeki günlerde Ramazan ayı başlayacak. Ramazan günlerinde halkımızın çoğunluğu oruç tutmayı düşünecektir. Sağlıklı insanların bile 16 saat gibi uzun bir sürede tutacağı oruçla sarsılacağı bir ortamda ilaç kullanmak zorunda olan şeker, tansiyon ve kalp hastalarının oruç tutmaları düşündürücü olacaktır. Onların bu konuda dikkatli olmaları gerekiyor" dedi.
HİPOGLİSEMİ İLACI KULLANANLAR DİKKAT!
Şeker hastalarının derecelerinin farklı olduğuna dikkat çeken Uzm. Dr. Orhan Kaşlıoğlu, "Sadece diyet ile şekerini ayarlayan şeker hastalarımız var. Günde tek bir ilaç alarak, 3-4 ilaç kullanarak ya da insülin yaparak şekerini ayarlayan şeker hastaları da var. Bu bakımdan şeker düşürücü ilaç kullanan şeker hastalarımızın uzun süre aç kalmaları durumunda oluşacak tehlikeler söz konusudur. Bu tehlikenin başında da hipoglisemi dediğimiz kan şekerinin aşırı derece düşerek hastada bir takım zararlı hallerin ortaya çıkmasına neden olması söz konusudur. Hipoglisemi dediğimiz olayda, şeker aşırı derecede düşer ve beynin kullanacağı şeker kalmaz. Beynimizin yakıtı şekerdir. Beyin kullanacak şeker bulamayınca bir takım belirtiler ortaya çıkar. Kalp çarpıntıları oluşur, tansiyon düşer, tedbir alınmazsa şuur kayıplarına kadar ilerler. Bu da beyinde bir takım kalıcı rahatsızlıklara yol açar. Şeker hastalarının hipoglisemiye dikkat etmesi lazım. Bu haller yaşanırsa hastalar oruçlarını bırakmaları lazım" diye konuştu.
ŞEKER HASTALARI ORUÇ TUTABİLİR Mİ?
Tek bir ilaçla şekerini kontrol edebilen şeker hastalarının oruçlarını tutabileceklerinin altını çizen Kaşlıoğlu, "Bu tür hastalar oruçlarını 1-2 gün tutabilir. Eğer oruç tutunca rahatsızlık duyarsa oruçlarını bırakacaklardır. Kalp çarpıntısı, tansiyon düşmesi, terleme gibi belirtiler görülmediği sürece tek ilaçla şekerini kontrol edebilen şeker hastaları oruç tutmalarında sakınca yoktur. Ancak bu belirtiler görülürse onlar oruç tutamazlar" şeklinde konuştu.
TANSİYON HASTALARI ORUÇ TUTABİLİR Mİ?
Tansiyon hastalarının oruç tutup tutmayacağı konusuna da değinen Kaşlıoğlu, "Hipertansiyon ilacı kullanan tansiyon hastalarında da buna benzer belirtiler görülür. Özellikle sıcak aylarda tansiyon çıkması durumunda beyin kanaması riski oluşabilir. Bu durumda hastanın orucunu bozması gerekir. Tansiyon düşürücü ilaç alması ve serin bir yere gitmesi lazım" dedi.
KALP HASTALARI ORUÇ TUTABİLİR Mİ?
Kalp hastalarının da ilaç kullanmak zorunda olduklarını vurgulayan Kaşlıoğlu, "Aritmik ilaçlar kullanan kalp hastaları da belirli sürelerde ilaçlarını almazlarsa bir takım rahatsızlık verici belirtiler ortaya çıkar. Bu hastalarımızın da oruç tutması sakıncalı olur. Buna dikkat etmek lazım. Doktor kontrolünde bulunmak şartıyla kalp hastalarımız da uygun şartlar olursa oruçlarını tutabilirler" diye konuştu.