Filistinli mahkumlar açlık grevine son veriyor
İsrail cezaevlerindeki Filistinli mahkumlar, açlık grevini sona erdirmek konusunda İsrail hükümetiyle anlaştı. Anlaşma haberi, mahkumların Gazze'deki akrabaları tarafından sevinçle karşılandı.
2012.05.15 09:49 - Son Güncellenme: 1970.01.01 02:00 - Dünya - HABER MERKEZİ
İsrailli ve Filistinli yetkililerle Filistinli militan grupların temsilcileri açlık grevine son verilmesi konusundaki anlaşmanın imzalandığını doğruladı.
Anlaşma, Mısırlı yetkililerin arabuluculuğunda, Batı Şeria'daki Filistinli yetkililer, militan liderleri ve mahkum temsilcilerinin katıldığı 5-6 gün süren görüşmelerin ardından sağlandı.
İsrailli yetkililer, İsrail cezaevlerindeki 4 bin 500 mahkumun üçte birini oluşturan bin 600 Filistinlinin nisan ayının ortalarından beri açlık grevine katıldığını belirtiyor. Filistinli yetkililere göreyse bu rakam 2 bin 500'ü buluyor.
Cezaevlerinde 77 günden beri açlık grevini sürdüren Bilal Diab ve Tahir Halale adlı Filistinli mahkumlar İsrail cezaevlerinde en uzun süreden bir açlık grevi yapan mahkumları oluşturuyordu.
İSTEKLERİ KABUL EDİLDİ
Anlaşmaya varılmasının ardından İsrail tarafından yapılan açıklamada, idari gözaltıların süresine sınırlama getirilmesi de dahil olmak üzere mahkumların isteklerinin pek çoğunun kabul edildiği belirtildi.
İsrail'in Şin Bet adlı güvenlik kuruluşundan yapılan açıklamada söz konusu değişiklikle, idari gözaltılara ilişkin politikanın kaldırılmayacağını, ancak gözaltıların süresinin İsrail'in bir askeri mahkemeye ek istihbarat bilgisi sunmaması halinde uzatılamayacağı bildirildi. Açıklamada ayrıca tıpkı Batı Şerialı mahkumlara olduğu gibi Gazzeli 400 mahkumun da ailelerince ziyaret edilmesine izin verileceği kaydedildi.
Gazze'den gelen ziyaretçiler Gazze'deki Hamas bağlantılı militanların bir İsrail askerini kaçırması üzerine durdurulmuştu. Filistinliler, askerin 2011 Ekim ayı sonunda iade edilmesinin ardından Filistinli mahkumlara yönelik yasağın kaldırılması gerektiğini belirtiyordu.
İsrailli yetkililer mahkumlar konusunda varılan anlaşmanın Filistin Devlet Başkanı Mahmud Abbas'ı tekrar müzakere masasına dönmeye ikna edeceğini ümit ettiklerini belirtti.
İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu'nun sözcüsü Ofir Gendleman ayrıca İsrail askerleriyle girdikleri çatışmada ölen 100 Filistinlinin cesetlerini Filistinlilere iade edeceğini duyurdu.
BEŞ TALEP
Ramallah'da bulunan Filistin özerk yönetiminden daha önce sızan haberlerde Filistinli mahkumların beş talebi üzerinde anlaşmaya varıldığı bildirilmişti.
Bu talepler şöyle sıralanmıştı:
-2006 yılından beri tutuklu bulunan Hamas mensuplarının aileleri ile yüz yüze görüşmelerine izin verilecek.
-Yargı kararı olmadan altı ay boyunca hapishanelerde tutuklu kalınması hatta bu sürenin uzatılmasına son verilecek.
-Hücre cezaları kaldırılacak.
-Mahkumlara yüksek öğrenime, cezaevi ortamında devam etmelerine izin verilecek,
-Tüm mahkumlar sağlık sigortası kapsamına alınacak.
GAZZE'DE BÜYÜK SEVİNÇ
İsrail hapishanelerindeki Filistinlilerin isteklerinin kabul edilmesi üzerine açlık grevine son vermeleri, Gazze'de sevinçle karşılandı.
AA muhabirine açıklamalarda bulunan Hamas resmi sözcüsü Fevzi Berhum, müzakerelere katılan İsrail'deki Mısır Büyükelçisi'nin kendilerine, Filistinli tutuklular ve İsrail yönetimi arasında anlaşma sağlandığını bildirdiğini söyledi.
Anlaşmanın ardından Gazze'deki Filistin Hükümeti Başbakanı İsmail Haniye, başarıyla sonuçlanan açlık grevinden dolayı tutukluları tebrik ederek, bu sürece katkı sağlayan Mısırlı yetkililere de teşekkür ettiği bildirildi.
Anlaşma haberi Gazze sokaklarında büyük sevinçle karşılandı. Binlerce Filistinli kutlama yapmak için Gazze'deki Cündiyyu'l- Mechul Meydanı'ndaki "Direniş ve Dayanışma" çadırına akın etti. Bazı Filistinliler yoldan geçenlere tatlı dağıttı.