Doğum günlerinde neden mum üflüyoruz?
Dünya çapında yaygın olan geleneklerden bir tanesi doğum günü pastası ve bu pastanın üzerinde yanan mumları üflemektir. Peki neden mum üflüyoruz?
2023.12.15 10:23 - Son Güncellenme: 2023.12.15 10:24 - Yaşam - HABER MERKEZİ
Birçok kültürde yer alan doğum günü kutlamaları kişilerin kendilerini yılda bir kez de olsa özel hissettiren anlamlı bir eylemdir.
DOĞUM GÜNÜ PARTİSİ FİKRİN ATASI: MISIRLILAR
Eski Mısır'da firavunların taç giyme töreninde sonra tanrıya dönüştüklerine inanılırdı. Bu ilahı durum taç giyme törenlerini doğum anları olarak nitelendirmelerine neden oldu. Araştırmacılar, İncil'in "doğum günü" kavramının ilk defa kullanıldığı yer olarak firavunları gösterir. Ancak Mısırbilimci James Hoffmeier, İncil'in asıl taç giyme tarihine atıfta bulunduğuna inanıyor, çünkü firavunun taç giymesi tanrı olarak yeniden doğması anlamına geliyordu.
DOĞUM GÜNÜ MUMU: YUNANLILAR
Eski Mısır'da firavunlardan esinlenerek yapılan doğum günü kutlamaları yalnızca kraliyet ailesine özeldi. Bu gelenek zamanla tanrılarının doğum gününü kutlayan Yunanlılara aktarıldı. En popüler kutlama ise Artemis'e aitti. Yunanlılar ay tanrıçası Artemis'e ay şeklinde kekler sunarak ona olan sadakatini ve bağlılığını gösterirdi. Ayın ışıltısını ve tanrıçanın güzelliğini vurgulamak için ise yaptıkları kekin üzerine mum dikmeye başladılar. Daha sonra bu ritüel Yunan kahramanlarının, soyluların ve ariskotların doğum günü kutlamalarının bir parçası halini aldı.
Pastanın üzerinde yanan mumlar aslında kötü ruhları kovmak için kullanılıyordu. Aynı zamanda mumun üflenmesiyle ortaya çıkan duman aracılığıyla insanların dualarının tanrılara ulaştığı düşünülüyordu.
HALKTAN İNSANLARIN İLK KUTLAMASI: ANTİK ROMALILAR
Dinle ilgi kurmadan doğum günlerini kutlayan ilk uygarlık Romalılar'dı. Romalılar arkadaş ve ailelerinin doğum günlerini kutlarken, hükümet herkesin bu kutlamaları görebilmesi için resmi tatiller düzenlerdi. 50'nci doğum gününü kutlayan kişiye buğday unu, zeytinyağı, bal ve rendelenmiş peynirden yapılma özel bir kek hediye edilirdi. Kadınların doğum günleri 12. yüzyıla dek kutlanmadı.