Bursa'da Gelincik Çarşısı esnafı sıkıntılı! (ÖZEL HABER)

Bursa'da Cumhuriyet Caddesi'nin güneyinde yer alan bebek ve ev mobilya grubunun ağırlıklı olduğu Gelincik Çarşısı, günümüzde Mobilyacılar Çarşısı olarak da biliniyor. Tarihi bir yapı olması sebebiyle yenilenmelerin yapılamadığı çarşıda 41 yıldır esnaflık yapan Şahin Çim, ''Hiç kimsenin bizim işimiz olmuyor deme lüksü yok. Hata kendimizde, kendimizi yenileyemedik. Çarşımızda ısıtma ve soğutma işlemleri yapılmıyor. Hamile bir kızımız kışın çarşıya geldiğinde, burada beş dakikadan fazla durma şansı yok. Biz duramıyoruz. Alışveriş merkezleri niye dolu, çünkü yazın serin, kışın sıcak'' dedi.

2021.09.08 08:30 - Son Güncellenme: 2021.09.08 09:43 - Bursa Bölge - HABER MERKEZİ
A
Bursa'da Gelincik Çarşısı esnafı sıkıntılı! (ÖZEL HABER)
08:21 Bursa'da Gelincik Çarşısı esnafı sıkıntılı! (ÖZEL HABER)

İLGİLİ VİDEO

SEMA ÜSTÜNTAŞ /  BURSADA BUGÜN

Gelincik Çarşısı; Kapalı Çarşı içinde sütunlar üzerine oturtulmuş dört kubbeli tarihi bir yapı olarak biliniyor.

''GÖNÜL İSTER Kİ HEMEN ALT KATIMIZDA OTOPARK OLSUN''

Esnaf İbrahim Çubukçu, "İşler bayram çıkışına göre gayet iyi, şu an halimizden memnunuz. Gelincik Çarşısı, Bursa halkı tarafından tanınan ve bilinen bir çarşı. Ayrıca Arap turistlerin de çok rağbet gösterdiği çarşı konumunda yer alıyor. Bebek yatağından tutun, örtü ve mobilya gibi eve dair olan tüm eşyaları bu çarşıdan temin edebilirsiniz. Burada fiyatlar dış piyasaya göre çok daha uygundur. Son bir aydır Kuveytli turistlere mobilya satıyoruz. Gelincik Çarşısı, isim karmaşasından dolayı daha çok İvaz Paşa Kapalı Çarşı'sı olarak biliniyor. Buraya gelen vatandaşımız civardaki otoparkları kullanıp kısa bir yürüyüş mesafesinde çarşıya ulaşabilir. Çarşıya otobüs, tren ve dolmuşlarla da ulaşım oldukça kolay. Alışveriş merkezlerinin en büyük avantajları otoparklarının olmasıdır. Gönül ister ki hemen alt katımızda otopark olsun. Maalesef burası tarihi bir yapı olduğu için öyle bir şey mümkün değil. Çarşının nostaljik bir tarafı da var. Bir sistem kurabilme şansım olsaydı, çarşı içinde eski şarkıları çalardım. İnsanlar geldiği zaman özlemle anılan, o eski yılları burada canlı olarak yaşasınlar isterdim. Vatandaşımız hem hesaplı alışveriş yapar, hem de böyle bir zaman tünelinde geçmişe yolculuk ederdi" diye konuştu.

''ÇARŞIMIZDA ISITMA VE SOĞUTMA İŞLEMLERİ YAPILMIYOR''

Esnaf Şahin Çim, "41 yıldır bu çarşıda esnafım. Bu süre zarfında tek değişen şey, yangından sonra yapılan tadilattır. Onun haricinde çarşıya bir çivi bile çakılmadı. Esnaf kendi dükkanı içerisindeki tadilatı neyse onu yaptı. Çarşı ve dernekler olarak kendimizi hiç yenileyemedik. Hiç kimsenin bizde iş olmuyor deme lüksü yok. Hata kendimizde, kendimizi yenileyemedik. Çarşımızda ısıtma ve soğutma işlemleri yapılmıyor. Çarşı içindeki ışıklar sıcaklığı daha da artırıyor. Yazın sıcakta terliyoruz. Kışın da cereyandan dolayı, çarşı koridorunda on dakikadan fazla duramıyoruz. Daha önceden çarşının giriş kapılarına cereyanı kesmek için şeffaf muşamba takmışlardı. Belediyeye şikayet edilmiş, sonrasında o da kaldırıldı. O dönemde kışın sıcak olmuştu. Biz bebek ürünleri satıyoruz. Hamile bir kızımız kışın çarşıya geldiğinde, burada beş dakikadan fazla durma şansı yok. Biz duramıyoruz. Alışveriş merkezleri niye dolu, çünkü yazın serin, kışın sıcak. Kapalı Çarşı'nın en büyük problemlerinden biri de otopark sıkıntısıdır. Mesela Geyve Han'ın zamanında eski ticaret odası yıkıldığı günlerde orayı otopark yapacaklarını söylemişlerdi. Şimdi ise kafe olarak kullanılıyor. Dışarıdan gelen insanlar arabayı park etmek için otopark arıyorlar. Müşterinin aldığı ürünü evine götürmesi ayrı bir problem oluyor. Sonuçta biz mobilya satıyoruz. Köyden, dışarıdan gelen müşterimiz çok. Bu mobilyayı nasıl götürecekler? Şu an eşyaları el arabasına koyup aşağıya öyle götürüyoruz. Hem müşteri hem de esnaf için büyük bir külfet. Cumhuriyet Caddesi'nin trafiğe açık olduğu zamanlarda bu tür sıkıntıların hiçbirini yaşamıyorduk. Önceden bebek giyimciler denildiği zaman Bursa genelinde bir, iki kişiydik. Şimdi altı, yedi kişi olduk. Haliyle pasta bölündü. Fiyatlar sürekli inip çıkıyor. Türkiye'de aç kimse yok, iş beğenmemizlik var. Herkes masa başında oturup, maaşını düzgün almak istiyor. Öyle bir dünya yok. Yaşım 57, ben hala çalışmaya devam ediyorum" şeklinde konuştu.

''ÇARŞIMIZDA 15 LİRAYA SATILAN EŞARPLAR, ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNDE 150 LİRA''

Esnaf Zekeriya Aydın ise "Pandemi tüm dünyayı olduğu gibi bizleri de etkiledi. Düğünlerin açılması, yurt dışı seyahatlerin başlaması çarşımıza hareket kazandırdı. Şu saatten sonra insanlar tekrardan bir kapanma olur mu diye tereddüt yaşıyor. Bu yüzden harcamalarımızı bir nebze de olsa kısıyoruz. Bursa Kapalı Çarşısı, İstanbul Kapalı Çarşısı'ndan çok daha eski bir çarşıdır. Bu çarşı; Gelincik Çarşısı olarak değil de, daha çok Yorgancılar ya da Mobilyacılar Çarşısı olarak biliniyor. Bu çarşı, kadınlara yönelik ürünler sattığı için Kapalı Çarşı'nın gözde yerlerindedir. Çeyiz ve özel gün cemiyetlerine hitap eden, çok çeşitli ürünlerin satıldığı yer olma özelliğini taşıyor. Buradaki ürünleri alışveriş merkezlerinde bulamazsınız. Dükkanların yan yana olması; rekabeti ve ürün fiyatlarını hayli etkiliyor. Çarşımızda 15 liraya satılan eşarplar, alışveriş merkezlerinde 150 lira. Gelincik Çarşısı'nda birden fazla sıkıntı var. İnsanlar hem temiz, hem de tuvalet ücreti ödemediği için alışveriş merkezlerini daha çok tercih etmeye başladı. Çarşıda tuvalete girdiğinizde kişi başına 1 buçuk lira ücret alınıyor. Rakam büyük değil, ama bizim halkımız böyle şeylere önem gösteriyor. Gelincik Çarşısı'nda otopark, klima ve güvenlik kamerası gibi sorunlar da var. Cuma günleri dükkanları açık bırakıp camiye gidiyoruz. Mallar dışarıda kalıyor, çalınıp çalınmadığını bilmiyoruz'' dedi.