Bir kereden bir şey olmaz demeyin!

Bir kereden bir şey olmaz demeyin!

Günde bir bardak gazlı veya kolalı içecek tüketilmesinin diyabet riskini artırdığı ortaya çıktı. Uzmanların yaptığı geniş çaplı araştırmaya göre bir kutu gazoz veya kola içmek Tip-2 diyabet riskini beşte bir oranında artırıyor.

2013.04.25 12:36 - Son Güncellenme: 2013.04.25 12:36 - Sağlık - HABER MERKEZİ
A
Bir kereden bir şey olmaz demeyin!

SKola ve gazozlu içeceklerin diyabet riskini beşte bir oranında artırdığı geniş çaplı bir araştırmadan sonra ortaya kondu. Yapılan araştırmaya göre günde 336 ml bir kuyu tatlandırılmış içeceğin içilmesi durumunda Tip-2 diyabete yakalanma oranı yüzde 22 artıyor.

Daha önceki araştırmalarda kolalı ve gazozlu içeceklerin kilo almak ve obezite ile ilgili bağı ortaya çıkarılmıştı. Kilo almak ve obezite Tip-2 diyabet riskini tetikleyen önemli etken olarak biliniyor. Ama uzmanlar etkinin kilo almanın da ötesine geçtiğini belirtiyor. Bilim insanlarına göre etki insülin direncinde artmaya neden olabileceğini de belirtiyor.

Çalışma sekiz Avrupa ülkesinden 30 bin insanla yapıldı. Londra Imperial Collage'dan uzmanlar Avrupa'da kolalı içeceklerle diyabetin bir bağı olup olmadığını belirlemek istedi. Tıbbi Araştırmalar Merkezi'nden Prof. Nick Wareham bu tür içecekler konusunda insanların dikkatli olması için çok neden olduğunu söyledi. Araştırmada da rol oynayan Wareham "Bu bulgular tatlandırılmış içeceklerle obezite ve diyabet arasında bir ilişki olduğuna dair  küresel literatüre bir katkı niteliğinde. Bu gözlemler kolalı ve gazozlu içeceklerin sınırlandırılması gerektiğini ortaya koyuyor" dedi.

Araştırma sonunda 336 ml bir kutu içeceğin her gün tüketilmesi durumunda Tip-2 diyabet riskinin yüzde 22 arttığı belirlendi. İki kutu ise o artışın üzerine yüzde 22 daha fazla risk anlamına geliyor.

Tip-2 diyabetin kilolu olmak veya obezlikle güçlü bir ilişkisi var. Bunları ise durağan yaşam tarzı ve sağlıksız beslenme oluşturuyor.

Son çalışmada meyve suyu ve nektar, tatlandırılmış alkolsüz içecekler ve yapay tatlandırılmış gazozlu içecekler ele alındı. Araştırmaya öncülük eden Dr. Dora Romaguera bu içeceklerle diyabet arasındaki bağın olası sebeebinin insülin direncine yaptığı etki olduğunu belirtiyor.

Uzmanlar saf meyve sularının diyabet riskinin artmasıyla bir ilişkisinin olmadığını ifade etti. Uzmanlar ancak bu meyve sularına şeker katılmaması şartını ön koşul olarak sunuyor.

Çalışma Avrupa Diyabet Çalışmaları Derneği'nin dergisi Diabetologia'da yayımlandı. 

Diğer Sağlık ve Beslenme Haberleri için tıklayın


2013.04.25 12:36 - Son Güncellenme: 2013.04.25 12:36 - HABER MERKEZİ
A