Bilim insanlarına göre evren nasıl oluştu? Big Bang teorisi

Bilim insanlarına göre evren nasıl oluştu? Big Bang teorisi

Büyük patlama, yani dünyaca kabul görmüş ismiyle "Big Bang" evrenimizin neresinde yer alıyor? Big Bang teorimi evrenimizin varoluşunu nasıl açıklıyor?

2024.12.03 16:16 - Son Güncellenme: 2024.12.03 17:46 - Teknoloji - ZEKİCAN GÜRKAN
A
Bilim insanlarına göre evren nasıl oluştu? Big Bang teorisi

Bundan 13.8 milyar yıl önce tekillikten açığa çıkan ve durmaksızın genişleme ile açıklanan bu teorem, güncel olarak bilim insanlarının genelinin kabul ettiği en tutarlı teorem olarak varlığını sürdürür. Aynı zamanda bu teorem genel olarak kanıtlanabilir açıdan en çok destek gören model olarak görülüyor.

Teorem, 1920'lerde Rus Kozmolog ve matematikçi Alexander Friedmann ile Belçikalı fizikçi Georges Lemaitre tarafından ortaya atılmıştır. Çoğunluğunu fizikçiler oluşturmakla beraber, bilim insanları arasında kanıtlanabilir nitelikte olduğu için kabul görmüş ve bu sebeple gelecek yıllarda da kanıtlarla desteklenmiştir. 

Nereden Nereye

Big Bang teorisini açıklarken en çok zorlanılan konu başlıklarından biri olan, evren nereden nereye genişliyor sorusu aslında yanlış bir sorudur. Bing Bang'e göre zamansızlıktan ve tekillikten meydana gelen evrenin herhangi bir başlangıç ve bitiş noktası bulunmamaktadır. Çünkü evren, gözümüzle ve duyularımızla gördüğümüz herşeyi içerisinde barındırmaktadır. Göremediğimiz, yani evrenin dışı ya da evrenin genişlediği bir yer aramak yanlış bir soru olacaktır. Çünkü içerisinde barındığını bildiğimiz herşey mevcut evrenimizin içinde yer almaktadır.

Balon Analojisi

Bir önceki konuyu desteklemek ve açıklamak adına oluşturulan bu analoji, evrenin dışında tahmin edilebilir veya öngörülebilir herhangi bir doku olmadığını açıklar. Analoji, sizden bir balonu bir odanın içerisinde şişirdiğinizi düşünmenizi ister. Siz balonu şişirdikçe balonun yüzey alanı genişler ve odanın içerisinde maddi bir yer kaplar. Ama siz en nihayetinde balonun odanın içerisine doğru şiştiğini bilirsiniz. Şimdi bir anlığına balonun içerisine doğru şiştiği odayı aklınızdan çıkarmayı deneyin. Odanın aslında hiç varolmadığını, ve balonun aslında sahip olduğunuz herşey olduğunu kabul ettiğinizde, bu deneyi evrenin genişlemesi ile ilişkilendirebilirsiniz. Yani evren bir yere ya da bir şeyin içine doğru genişlemiyor. Varolduğunu bildiğimiz herşey, mevcut evrenimizin içinde yer alıyor.

Peki ya sınırı?

Evrenin sınırı sorusunu cevaplayabilmek için Big Bang teorisinin nasıl çalıştığını anlamamız gerekir. Teori en temelde, evrenin barındırdığı herşeyin 0 noktasından çıktığını savunur. Sonsuz enerjide, sonsuz kütlede bir patlama meydana gelir ve evrenin barındırdığı her şey 0 noktasından etrafa doğru saçılır. Patlama sonrasında ışık hızından daha hızlı bir şekilde evren genişler ve zamanla bildiğimiz galaksiler, gezegenler ve yıldızlar meydana gelir. Bu yüzden patlamadan beri evren durmaksızın genişler. Sınırı ise enerjinin ve sıcaklığın bittiği noktada meydana gelir. 

Nereye kadar genişleme sürecek?

Evren genişlerken sürekli enerji ve ısı kaybeder. En başa döndüğümüzde sonsuz enerji patlamasıyla ortaya çıkan evrenimiz, giderek büyümesi sonucunda mevcut enerjisini ve ısısını kaybeder. Yani anlaşılacağı üzere evrenimiz git gide soğur. Bu genişleme ile beraber evrenin içerisindeki her uzay cismi birbirinden devamlı uzaklaşır. Yani evrenin genişlemesi uzayın içersindeki atomların işlevlerini kaybedene kadar soğuması sonucunda artık durur.

Atomlar soğur mu?

Her bileşenin işini yapmaya devam etmesi için bir enerjiye ihtiyacı vardır. Bu enerji kaybolurken kendinden ısı kaybeder. Yani uzay genişledikçe ve soğudukça, uzayda var olan her atom soğumaya ve enerji kaybetmeye devam eder. En nihayetinde atomlar enerji üretemeyecek kadar soğuduğunda, artık genişleme durmuş ve evrenin sonu gelmiş olur. Ama tabi ki bu da, aynı Big Bang gibi bir teori. Bununda ismi "Büyük Donma Teorisi".

Büyük Donma Teorisi

Artık hiçbir şey enerji üretemez, çoğalamaz ve işleyemez noktaya geldiğinde büyük donma gerçekleşir. Evren dondurucu bir soğuğa dönüşür ve atomlar mevcut işlevlerini yitirir. Yani evrenimiz iş yapamayacak duruma gelir. Bu da makûs sonunumuzu getirir. 

 

Diğer Teknoloji ve Bilim Haberleri için tıklayın


2024.12.03 16:16 - Son Güncellenme: 2024.12.03 17:46 - ZEKİCAN GÜRKAN
A