22 Mayıs 'Dünya Biyoçeşitlilik Günü' nedir?
Doğadaki canlı yaşamının her geçen gün azaldığına dikkat çekmek amacıyla her yıl 22 Mayıs, Dünya Biyoçeşitlilik Günü olarak kutlanıyor. 22 Mayıs Biyoçeşitlilik Günü neden kutlanıyor? 22 Mayıs 'Dünya Biyoçeşitlilik Günü' nedir?
2023.05.22 10:16 - Son Güncellenme: 2023.05.22 10:16 - Güncel - HABER MERKEZİ
Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun kararıyla biyoçeşitliliğin korunması için uluslararası hukuki bir belge olan Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi 27 senedir yürürlülükte. BM tarafından ''Doğa için çözümün parçasıyız'' olarak belirlenen bu yılki sloganla 22 Mayıs'ta, temiz ve sağlıklı bir çevreye ulaşmanın biyolojik çeşitliliğe bağlı olduğu tekrar hatırlatılmak isteniyor.
22 Mayıs 'Dünya Biyoçeşitlilik Günü' nedir?
Biyolojik çeşitliliğin korunması ve genetik kaynakların kullanımıyla ortaya çıkan faydaların adil paylaşılması konularında uluslararası bir belge olan 'Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi', 1992 yılında Brezilya'nın Rio de Janerio kentinde düzenlenen Yeryüzü Zirvesi'nde 150 ülke tarafından imzalandı.
Sürdürülebilir kalkınma ve gelişme kavramları üzerine odaklanılıyor
Özellikle sürdürülebilir kalkınma ve gelişme kavramları üzerine odaklanan sözleşme, hayvan, bitki, mikroorganizma çeşitliliği ve bunların ekosistemlerinin ötesine geçerek, insanların gıda, güvenlik, barınma, ilaç, sağlıklı ve temiz bir çevrede yaşama haklarını da dikkate alarak sürdürülebilirliği daha geniş bir perspektiften ele alıyor.
Türkiye de üyeler arasında
Türkiye, biyolojik çeşitliliğin korunmasını, sürdürülebilir kullanımını ve genetik kaynakların kullanımından doğan faydaların adil bir şekilde paylaşılmasını amaçlayan sözleşmeyi, 1997'de imzaladı.
Sözleşmenin uygulanması konusunda farkındalık sağlanmak isteniyor
Birleşmiş Milletler ise 'Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi' hakkında halkın eğitilmesi ve sözleşmenin uygulanması konusunda farkındalık sağlamanın önemine dikkat çekmek amacıyla, 20 Aralık 2000 tarihinde aldığı kararla, 22 Mayıs gününü 'Uluslararası Biyolojik Çeşitlilik Günü' ilan etti.
Çalışmalarda önemli sonuçlar elde edildi
'Uluslararası Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi' doğrultusunda 27 yıldır yapılan çalışmalarda önemli sonuçlar elde edildi. Bunlar arasında, dünyadaki biyomların korunması ve sürdürülebilir olarak kullanılması konusunda bilimsel rehber ilkelerin geliştirilmesi, 'Cartagena Biyogüvenlik Protokolü' ile genetik kaynakların kullanımından doğan yararların adil ve hakkaniyetli paylaşımını öngören 'Nagoya Protokolü'nün yürürlüğe girmesi de bulunuyor.
'Biyoçeşitlilik Stratejik Planı' kabul edildi
Ekim 2010'da Japonya'nın Nagoya Kentinde toplanan sözleşmenin '10. Taraflar Konferansı'nda 'Biyoçeşitlilik Stratejik Planı' ve 'Aichi Biyoçeşitlilik Hedefleri' kabul edildi.
Harekete geçilmesi gerekiyor
Biyoçeşitlilik kaybının önlenmesi için hedef belirleme ve sözleşmeyi uygulamak için temel mekanizmalar üzerinde duran plan, biyolojik çeşitliliğin kaybolmasını durdurmak için acilen ve etkin olarak harekete geçilmesi çağrısı yapıyor.